Virtueel Onderwijs
Virtuele omgeving voor onderwijs op afstand
Bekijk hier de concept-video.
Dit project vloeide voort uit 2 voorgaande projecten namelijk EMOKI, waar mijn interesse voor tele-presence, het gevoel op afstand toch aanwezig te zijn, begonnen is en het daarop volgende literatuurondezoek: "3D virtuele ruimten om studenten meer te betrekken bij onderwijs op afstand". Daarnaast was ik persoonlijk gemotiveerd door mijn ervaring met onderwijs op afstand tijdens de covid-pandemie. Het uitvallen van het sociale aspect had een groot effect op mij en ik was ervan overtuigd dat met huidige technologie dit aspect ook in onderwijs op afstand terug kan komen.
Mijn uitdaging voor dit project was om mijn theoretische bevindingen om te zetten naar de praktijk en inzichten op te doen door het testen van verschillende prototypes. Hiervoor werkte ik samen met zowel leerkrachten als studenten binnen de Hogeschool Rotterdam. Voor mijn prototypes ontwikkelde ik meerdere omgevingen in VR-Chat zoals de Lecture Hall. Deze omgeving is gepubliceerd en wordt ook gebruikt door de VR-Chat community, met de teller op meer dan 16,465 bezoekers en de wereld is 644 keer als favoutiet opgeslagen.
Door dit project leerde ik vooral hoe lastig het is om goede gebruikerstesten op te zetten en hier inzichten uit te halen. Niet alleen het organiseren maar ook alle factoren er omheen mee proberen te nemen of juist te isoleren waren moeilijke uitdagingen. De opgedane kennis is verwerkt in onderstaande waarde-propositie canvasen voor leerkracht en student.